خانه / آشنایی / ۲۴ توصیه فنی در جودو به قلم استاد رضا مدنی

۲۴ توصیه فنی در جودو به قلم استاد رضا مدنی

پایگاه اطلاع رسانی فدراسیون جودو و کوراش جمهوری اسلامی ایران مقاله ای  راجب توصیه های فنی در جودو که به قلم استاد  رضا مدنی به رشته تحرير در آمده است را منتشر کرد

استاد مدنی از اساتید با سابقه درخشان در عرصه ورزش کشور و دارنده دان ۸ جودو از کودوکان می باشد ،‌ ایشان از تجربیات خود که در جهت قهرمانی و پرورش شاگردان نخبه به دست آورده در تهیه یادداشتی مفیدی تحت عنوان ” ۲۴ توصیه فنی در جودو ” بهره برده است .

 

۲۴ توصیه فنی در جودو

۲۴ توصیه فنی در جودو به قلم استاد رضا مدنی

  1. ایستادنها و گرفتنها از جنبه های فوق العاده مهم جودو هستند ، جودوکاران بایستی این مهارتها را به خوبی فرا بگیرند ، بدون استفاده درست از ایستادنها و گرفتنها امکان ندارد بتوان جودو را به خوبی انجام داد .
  2. جودوکاری که از افتادن وحشت دارد ، درهنگام حمله نیز دودل و نامطمئن است .
  3. یک جودوکار خوب ، از جیگوتای صرفاً برای بلوکه کردن و یا افزایش نیرو برای پرتاب استفاده می کند .
  4. یک جودوکار خوب ، هرگز به طور دائم در وضعیت جیگوتای قرار نمیگیرد .
  5. در هنگام مبارزه از قوز کردن خودداری کنید ، این حرکت مساویست با کم شدن قدرت تحرک و آسیبپذیری در مقابل پرتابهای حریف .
  6. پشت خود را راست نگه دارید ، سرتان را هم راست نگه داشته و پاهایتان فقط به اندازه عرض شانه باز باشد .
  7. هرگز پاهایتان  را به هم نزدیک نکنید ، و به حالت ضربدر راه نروید .
  8. در حالی که حریف را به کنترل خود دارید ، در حالت ریلکس باشید .
  9. کازو زوکو یکی از شاگردان برجسته کانو می گوید : جودوکار بایستی دستی از حریف را که درجهت پرتاب است بگیرد و سپس اقدام به اجرای تکنیک کند .
  10. بعضی از مربی ها معتقدند که در کومی کاتا ، دست شما باید باندازه ارتفاع شانه بدنتان باشد .
  11. بسیاری از جودوکاران قد بلند ، در مسابقه با حریف قد کوتاه از پشت یقه استفاده میکنند ، این روش مناسبی است ، بشرط اینکه آرنج را بالا نبرده و ساعد را بروی سینه حریف بلغزانیم .
  12. تعدادی از جودوکاران ، یقه حریف را از محل گردن میگیرند تا بگردن حریف فشار وارد کنند ، البته روش خوبی برای کنترل حریف است .
  13. بعضی از بالای شانه یا زیر بغل دست خود را به پشت حریف میبرند ، در این حالت اگر حریف در ساکی کومی ها مهارت داشته باشد خطرناک است .
  14. اجرای صحیح و کلاسیک تکنیک ها را بدانید و اگر اجرای آن برای شما سخت است ، آن را باتوانایی خود منطقی سازید ، چراکه کاشی وازاکی ، مربی نامدار ژاپنیها ، روشهای مختلفی از گرفتن کمربندها ابداع کرده و بسیاری از تکنیکهای کلاسیک را بصورت اومی توری تغییر داد و در مسابقات جهانی قهرمان شد .
  15. روش استفاده از دست ها و انگشتان در کومی کاتا ، روش گرفتن در جودو مانند گرفتن کاتانا است ، بصورتی که انگشت کوچک و انگشت حلقه محکم ، انگشت نشانه و شصت کمی شل تر باشد .
  16.   وقتی تکنیکی موثر واقع نمیشود به اصل (اصول پایه) مراجعه کنید و ببینید در کدام قسمت اشتباه کرده اید .
  17. هنگامی که تکنیکی شکسته میشود (کوزوی) سعی در حفظ آن (اوسای وازا) و یا اجرای مجدد آن در ناگه وازا (بصورت اخص در تاچی وازا) نداشته باشید ، بلکه با استفاده از فنون ترکیبی از فن قبلی خارج شوید و به مسابقه ادامه دهید .
  18. بعد از اینکه تمامی تای ساباکی های کلاسیک را خوب فرا گرفتید در تای ساباکی ها غیرمتعارف ، با توجه به تواناییهای خود نوآوری و خلاقیت داشته باشید ، متخصصین جودو پیروزی سرگی کوزورونف روسی ، قهرمان المپیک بارسلون را بر قهرمان محبوب ژاپنیها نااویا اوکادا ، درفینال این مسابقات نتیجه هوش و مهارتهای غیرمتعارف او میدانند .
  19. اگر میخواهید به جمع نخبگان جودو به پیوندید ، به حداقل هزار ساعت تمرین در سال نیاز دارید که یک سوم از این رقم بایستی انجام انواع اوچی کومی ها باشد . اگر غیر از این است انتظار بیهوده ای از بدن خود دارید .
  20. تمرین با یک حریف مجازی (اوچی کمی سایه) ، این فرصت را به جودوکار میدهد تا نیروی انفجاری قدرت مطلق در زمان حرکت را در کلیه مراحل اش بهبود بخشد .
  21. قدرت استقامتی ، یا استقامت در قدرت یک جودوکار براساس ظرفیت او برای اجرای چندین تکرار درحین مسابقه تعریف میشود .
  22. قدرت استقامتی جودوکاران را میتوان با استفاده از دویدن های ۲ در ۸۰۰ و ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰ متر ارزش یابی کرد .
  23. جودوکاران استقامتی و نخبه برغم قدرت جسمانی نچندان زیاد خود و در صورت تقویت سیستم هوازی و رسانیدن حداکثر اکسیژن مصرفی (ماکسیمم vo2 به حدود ۶۰ میلیلیتر کیلوگرم در دقیقه)
  24. –  سعی کنید برای داور تسلط روحی و روانی داشته باشید ، حس مساعد و مناسب داور میتواند در طول مسابقه برای شما مفید واقع شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

سه + ده =