10 نکته کلیدی مبارزه در خاک

10 نکته کلیدی مبارزه در خاکهر چند بالغ بر یک سوم تکنیک های جودو مختص مبارزه در خاک است اما به ندرت شاهد اجرای اینگونه از تکنیک ها در شیایی هستیم علت اصلی آن هم می توان به پای بی تجربه گی ورزشکاران گذاشت ، روی این حساب از ورود به نه وازا واهمه دارند .

در این پست با بهره گیری از اصول اولیه جوجیتسو برزیلی به نکاتی که مفید در جودو هست پرداخته می شود .

۱ – حالت نشستن در وضعیت حمله ؛‌ هنگام شروع مبارزه باید روی یک پا زانو زد ، ویژگی بارز این حالت تسریع در جابجایی و عکس المعل بالا می باشد ولی احتمال بی تعادل شدن زیاد است .

۲ – حالت نشستن در وضعیت دفاع ؛ جودوکار روی دو زانو یا بادسن مستقر می شود ، هدف در بکارگیری این حالت تثبیت موقعیت است اما از زمان نشان دادن عکس المعل مناسب می کاهد .

۳ – حالت تدافعی از پشت (به روی شکم) ؛ اینگونه دفاع کردن چه در حالت دراز کش و چه در حالت چمباتمه اصلا توصیه نمی شود ، زیرا حریف می تواند مانور بیشتری برای نفوذ به نوازا انجام دهد .

۴ – پرهیز از اجرای تکنیک های خفه کردن در هنگام گارگیری ؛ وقتی حریف در گاردش مسلط است گرفتن شیمه خطرناک می باشد چرا که این فرصت به حریف داده می شود که دست شما را قفل کرده و تکنیک های کانسس را به راحتی بر روی شما اجرا کند بخصوص زمانی که به مهارت وی اطمینان دارید .

۵ – در اختیار داشتن حریف در هنگام پرتاب ؛ اگر قصد دارید از حالت مبارزه در سرپا به حالت مبارزه در خاک وارد شوید ، همیشه حریف را با کنترل کامل پرتاب کنید تا در صورت لزوم به سهولت بتوانید تکنیک های خاک را اجرا کرد .

۶ – دانستن اصول قفل کردن بالا تنه حریف ؛ برای اجرای موفق تکنیک های اوسای کومی باید دانست که موقعیت استاندارد سر و دست چگونه باشد ، به ویژه زمانی که شما از حریف سبک تر یا ضعیف تر هستید ، غیر این صورت در فرار حریف از خاک یا بدل کردن شما جای تردید نخواهد بود .

۷ – کسب مهارت مبارزه با تمرین ؛ در مبارزه با حریف تمرینی تکنیک های را که یادگرفته اید به اجرا بگذارد تا در مرتبه نخست بر سطح مهارتهای مبارزه در خاک بیافزاید و در درجه دوم ترس از آن فرو بریزد .

۸ – آمادگی جسمانی ؛ مبارزه در خاک نیاز به آمادگی بدنی بسیار بالایی دارد چرا که در آن مبارزه کاملا فیزیکی انجام می شود .

۹ – غافل نشدن از مشاوره افراد باتجربه ؛ فراموش نکنید افرادی هستند که مسیر پیشرفت را قبل از شما پیموده اند ، برای جلوگیری از هرز رفتن وقت و انرژی عقل حکم می کند که از تجربیات آنها بهر برد ، تا هم شما مهارت بیشتری کسب کنید و هم آنها بر تجربیاتشان اضافه کنند .

۱۰ – یادداشت کردن مهارت های کسب شده ؛ این کار برای ارزیابی بهتر از وضعیت تمرینی مناسب است .

 

مقاله ویرایش شده از استاد گلین پاودچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =