Kata Guruma

 

肩車 , کاتا گروما , Kata Guruma

 کاتا گروما 肩車 Kata Guruma

تکنیکی هست که با قرار دادن حریف بر روی شانه ها و پرتاب وی به جناحین صورت می پذیرد ؛ که اصطلاحاً ” چرخ شانه ” می نامند

 مراحل اجرای فن :

1- هنگامی که در حالت طبیعی بر روی پای راست ایستاده اید ، پای چپ را به عقب حرکت دهید و توسط دستها حریف را به جلو بکشید

2 – حال که حریف از پای راستش استفاده می کند و بیشتر به جلو می آید ، از دست چپ استفاده کنید و قسمت داخلی وسط آستین (زیر مفصل آرنج) راست وی را بگیرید و تعادلش را بطرف زاویه راست جلویی برهم بزنید

3 – زانوها را خم کنید و در حالیکه در زیر بدن او قرار می گیرید ، از پای راست خود استفاده کنید و به داخل بدن وی گام بردارید

4 – وقتی که این عمل را انجام می دهید ، بازوی راست را به دور ران راست حریف قرار دهید و او را روی شانه راست خود سوار کنید

5 – دست چپ را بطرف پایین و به طرف سینه خود بکشید و آن را در خط مستقیمی قرار دهید

6 – در آخر نیز حریف را به طرف زاویه چپ مایل به جلو و پایین خود پرتاب کنید

 

منابع اصلی در گردآوری این مطلب

9 دیدگاه

  1. سلام
    کاتاگروما یکی از تکنیک های به درد بخور جودو است
    فقط حیف که اجرا کردنش تو مسابقه ممنوعه

    • سلام ،‌ این تکنیک منحصر در جودو نیست
      در سایر ورزش های رزمی نظیر جوجیتسو نیز اجرا می شود
      پیشنهاد میشود بعد از گرفتن کمربند قهوه ای در مسابقات جوجیستو (سبک کنترلی) شرکت کنید

  2. سلام
    داداش جوجیتسو کنترلی دیگه چه سبکیه ؟
    مگه دو سبک (برزیلی و ژاپنی) بیشتر نداریم.

    • سلام برادر
      خیر جوجیتسو از حیث فنون ضربه ای به دو سبک کلی کنترلی (مثل کوبودو) و غیر کنترلی (مثل هوکوتوریو) تقسیم میشه ، دقیقا مثل کاراته
      و از لحاظ سیستم تکنیک ها نیز به سه قسم جوجیتسو سنتی (همون ژاپنی خودمون 😀 ) و گِندای (جوجیتسوی مدرن که معمولا به گوشین جوتسو میشناسند و بیشتر رشته های که روی دفاع شخصی نوین مانور میدند رو شامل میشه) و برزیلی (استوار بر نه وازا جوجیستو) که دو قسم اخیر مشتق شده از جوجیتسوی اصیل ژاپنی هستند
      جوجیتسوی سنتی مثل , دایتو ریو آیکی جوجوتسو , سایگو ریو آیکی جوجوتسو , یوشین ریو , تنجن شینیو ریو , و …
      جوجیتسوی گندای مثل , کیتسوگو ریو جوجیتسو , ریاما ریو جوجیتسو , دان ذان ریو جوجیتسو , سنشین ریو گوشین جوتسو , بودوشین جوجیتسو , و …

      • البته چون تخصصی جوجیتسو کار نکردم ممکنه در تلفظ بعضی از سبک ها اشتباهی جزئی صورت گرفته باشه ، اینو به بزرگی خودتون نادیده بگیرید

  3. سلام
    سبک های کنترلی غیر کنترلی به چه سبک هایی میگن و فرقشون چیه ؟
    ممنون.

    • سلام
      سبک های کنترلی به سبک های گفته میشه که ضربات خطرناک (مثل لگد مستقیم به سر) ممنوع است ، مثل جوجیتسو کوبودو
      سبک های غیر کنترلی هم دیگه از اسمش معلومه ! هدف از پا انداختن حریف به هر شکل ممکن‌ (البته با رعایت قوانین آن سبک) !!! مثل جوجیستو هوکوتوریو

      جدای از فرق ظاهری در اجرای تکنیک ها که در اولی با کنترل نسبی ضربات و در دومی نیز بدون کنترل ضربه بر روی حریف اعمال میشه میتوان به برتری سبک های کنترلی اشاره کرد

      رزمی کاری که توان کنترل ضربه خود را دارد از قدرت و مهارت بالای در هنرهای رزمی برخوردار است اما معمولا در طرف مقابل رزمی کاری که ضربات غیر کنترلی اجرا می کنه از قدرت بدنی و استقامت بالای برخورداره (البته نسبی است)

  4. سلام
    تو شهر ما باشگاه جودو کم هست و بهمین دلیل فقط 3 روز در هفته رو تمرین میکنیم و حریف تمرینی هم خیلی کم داریم
    به نظر شما روز هایی رو که باشگاه تعطیل هست چه تمرینی رو انجام بدیم ؟
    آیا اوچی کومی و بدنسازی بدرد میخوره ؟
    چه جور بدنسازی و رو چه عضلاتی بیشتر کار کنیم ؟
    ممنون از مطالب مفیدتون.

    • سلام

      با توجه به اینکه خصوصیات بدنی و سطح آشنایی شما از جودو برای بنده مجهول میباشد بهتره از استاد محترمتان برنامه تمرینی بگیرید
      اما
      اگه اول راه هستید و تازه جودو را شروع کردید پیشنهاد میکنم فقط و فقط و فقط اصول پایه جودو و اوچی کومی تکنیک ها را درست یاد بگیرید لازم نیست فشار زیاد بیارید
      حتی کسب مهارت در زمین خوردن واجب تر از یادگرفتن شگرده و فنه!

      بهترین برنامه بدن سازی برای ؛
      بالا بردن استقامت و توان عمومی بدن : دو میدانی
      افزایش نفس در تمرین و مبارزه : استارت سرعتی زدن
      قوی کردن بالا تنه : انواع بارفیکس و شنا
      تقویت عضلات کمر : حرکت فیله کمر
      آب کردن چربی های شکم : انواع حرکات شکم
      اینا رو گفتم اما بهترین حرکت در بدن سازی که برای تقویت کل موارد گفته شده کاربرد دارد طناب زدنه

      با سپاس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

هجده + شانزده =